Mitt hälsoliv – Update

HEJ! 

Det är fredag, många tänker nog AW, fredagsmys, godis eller någonting annat gott – jag tänker bönpasta och lax när jag kommer hem. Jag startade ett mer hälsosammare liv i början på januari och jag tänkte bara ge er en liten update på hur det går. Jag träffar en fysiopraktor/PT och hälsacoach. Jag ville hitta någon som fokuserar mer på mitt inre än att bara få ner mig i vikt. Att jag går ner 5kg förändrar inte min inställning till att tro att jag är odödlig, jag vill få in en normal livsstil som jag kan gå efter i livet. Syftet med denna förändring är att jag måste orka med att jobba, bli bättre på att sova och bli en piggare/effektivare människa. Det som är lite sjukt är att jag har inte mått dåligt, jag har inte ont någonstans, jag klarar av att dricka 20 koppar kaffe per dag, äta ett mål och sen sova 3 timmar på en natt utan problem. Det har jag gjort i flera år och jag känner väl någonstans att det inte kommer hålla så speciellt länge till. Jag är ändå snart 26 år och känner att ska jag klara av allt jag vill åstadkomma i livet så måste det förändras.

Jag har ändrat min kost utifrån mig som person, min kroppstyp, mina mål, mitt arbetsschema och det som fungerar i mitt liv. Jag äter mycket grönsaker, rotfrukter och äter inget rött kött. Jag äter inget bröd, pasta, potatis eller ris och mycket gröna smoothies. Jag äter mycket vegetariskt vilket har förvånat mig vilket bra utbud det finns för dom som som inte vill äta kött. Jag äter självklart kyckling och fisk men jag äter nog 3 vegetariska mål per vecka vilket jag aldrig trodde jag skulle klara av – men det går fint. Det förvånar mig hur bra allt går, tror Emelie har fått mig att tänka på ett annat sätt och att det får ta den tid det tar.

_MG_6575

I och med mitt stressade liv så konditionstränar jag inte (just nu), inte bra att stressa upp kroppen mer utan kör mer högintensiv styrketräning. Jag tränar med Emelie en gång i veckan vilket jag ska göra i 5 veckor nu så kommer vi öka när jag känner att jag klarar av det med mitt jobb. Jag tränar ingenting själv utan jag har lämnat över mig helt till Emelie så får hon bestämma vad som är bäst för mig. Jag äter mellanmål mellan kunderna, jag äter mer regelbundet och det har förändrat så mycket för mig i vardagen. Jag måste säga det till alla frisörer, KÖP mellanmål. Jag äter majskakor med kalkon och avokado på eller så äter jag lite nötter eller en grön smoothie. Även fast jag kanske inte hinner med lunchen alltid så gör mellanmålen underverk, hett tips från mig.

_MG_6573

Detta ligger i väskan dagligen hos mig. Jag älskar Celsius, särkilt den med Cola smak. Jag har varit en galning i Coca Cola, tog typ två veckor för mig att bli av med begäret. Så dessa från Celsius har hjälpt mig (: Sen fick jag hem månadens ”The Healthy Box” och där låg bland annat en ny Vitamin Well, har inte smakat den än men ska göra det nu. Någon av er som testat?

Annars mår jag väldigt bra och känner att jag kommit in i rutiner och jag tänker knappt på vad jag gör utan det faller sig naturligt. Det är svinjobbigt att träna men ska jag vara ärlig så under den 1,5 timmen jag är hos Emelie så tänker jag endast på träningen och inte jobb – det ni. LYX!

Hoppas ni gillade min hälso update och jag hoppas att vi frisörer där ute kan peppa varandra så vi får ett lite lugnare arbetsklimat, kunna sitta ner och äta lunch samt njuta lite mer. Tror vi kommer bli ännu mer kreativa och positiva (:

_MG_6578

Haha, nominerad till bloggens risigaste bild genom tiderna men alltså igår när jag gick ur duschen efter träningen igår så ser jag två illröda streck på mina armar. Vi körde en övning där man står i plankan och sedan varvar att ta sig upp och ner med armarna – tror jag fick dessa därifrån. Jag fick en sådan chock och var bara tvungen att få in den i inlägget – haha.

Någon annan utav er som har tagit tag i hälsan i januari? Skulle vara superkul att höra hur det går för er? 

  1. Therese skriver:

    Jag började min förändring i nov förra året. Äter inget onödigt socker och i år började jag träna trx två gånger veckan och går mina promenader varje dag. (Mellan 5-6 km).
    Är just nu mammaledig med min andra guldklimp och gick upp mycket under båda mina täta graviditeter. Jag är en av dom som tänkte att jag är gravid och jag äter vad jag vill!! Mycket dumt tänkt!! Men men får rätta till det nu i efterhand. Tar bara lite längre tid!

    Kul när man vill förändra för hälsans skull. Jag tänker att jag tränar och äter bättre för att jag ska får en stark och frisk kropp, försöker inte tänka på att minska i vikt, fast att det är de som ligger i fokus ändå. Hahaha
    Har än så länge tappat 5,8 kg och i fredags börja jag mäta mig.. Men heja heja dig. Ska börja följa din blogg nu 😉

  2. D skriver:

    Hej! tack för en bra blogg!! jag har alltid varit en person som rör mkt på mej. men eftersom ja jobbar inom vården (som röntgensjuksköterska) så ville ja bli starkare o mer hälsosam för min egen skull o mina patienters skull. jobbet i sig är fysiskt krävande ibland med tunga lyft, så därför känns de skönt att kunna bygga lite muskler o bli stark. sträva inte efter en smal kropp , sträva efter en stark kropp!! så kämpa på o skit i vad vågen säger. fokusera på bra mat men även unna sig själv o rolig träning som man blir glad av!

  3. Kämpa på, heja!!
    Jag kör sen början av Januari med 5:2 som jag har kört ett par gånger tidigare och det fungerar med min livsstil så det är ju bra! Dock gör det att jag blir mer noga med vad jag äter dom andra dagarna emellan så det får bra konsekvenser allmänt! Dock så äter jag som jag vill på helgerna ändå och jag går ändå ner i vikt/håller vikten så jag känner att detta verkligen funkar för MIG! Lycka till med ditt sätt(jag ska också försöka få in mer vegetariskt) ! Kram

  4. Jenny skriver:

    Grymt jobbat! Jag har en liten fundering hur du får de att gå ihop med din vovve. har ni dagisplats åt honom eller hur löser ni det? Har själv tre små hundar å tycker de e ett pussel att få ihop med jobb träning och allt som hör till vardagen 🙂
    Älskar allt med din blogg och du är min stora girlcrush <3 kram Jenny

  5. Johanna skriver:

    Jag med! Efter en graviditet sju månader senare så köpte jag gymkort och tränar när min sambo kommer hem. Blir ca 4 ggr i veckan. Men varvar och en dag kanske jag bara kör lite kondition för att känna att jag ”rör på mig”. Skönt att få svettas igen. Men just ikväll blir det lite lösgodis och cola. ^^

Comments are closed.

LOADING..