Att respektera yrket… mig

Hej mina vänner! 

Jag har velat ta upp en sak väldigt länge och nu känner jag att det är dags. Jag är en person som alltid tror bra om människor och att vi ska hjälpa varandra på livets tuffa väg. Men under livets gång så träffar man alltid på människor som helt har tappat det, vilket jag självklart får göra varje dag i och med mitt yrke.

Att skicka kunder till mig till Kronofogden är inte roligt, att kunden inte väljer att betala för min tjänst och helt ignorerar mina påminnelser som jag absolut inte behöver skicka – systemet vi har sköter sig själv. Att jag ens ger förtroendet att ge en faktura på min tjänst för att kundens kort inte fungerar tycker jag visar på välvilja. Jag tar väldigt illa vid mig när jag tvingats genomföra denna handling, men mer och mer förstår jag att detta är mitt företag mitt liv och det är min passion för yrket som gör att jag blir snällare när det kommer till dessa situationer. Men jag har fått nog…

Eller när en kund inte dyker upp på en avtalad tid, den är ännu värre. HUR kan den handlingen bli mitt fel?! Jag tänker oftast att detta kan hända för att kunden bokad en tid fyra månader tillbaka och glömt sin tid – men varför tänker jag så?! Är det mer okej då? Att kunden inte dykt upp och kommer på en dålig lögn, tro mig jag har hört det mesta. Skyll inte på magsjuka, kom igen. Säg att du är full fortfarande från gårdagen, bit i det sura äpplet och betala den debitering du blev skyldig för att du inte dök upp. Eller att din hund är sjuk och måste till veterinären precis en lördagsmorgon när det är fint väder, det är som sagt konstigt att jag får höra samma bortförklaringar varje gång…

Många verkar tro att vi frisörer håller på med någon slags välgörenhet, mitt jobb är mitt liv och det jag betalar mina räkningar med varje månad. Även om jag tjänar mycket pengar så har jag desto högre omkostnader. Jag färgar hår hela dagarna, ni kan inte förstå hur många tuber färg jag gör av med per månad? Det kostar mycket pengar, bara för att jag är fullbokad ett halvår framåt så betyder inte det att jag ”bjuder” på den tid som kunder skiter i att dyka upp på. Jag har kunder som reser flera mil eller från olika länder i Skandinavien som skulle göra allt för att få en tid, ska den kunden få avstå för att något pucko inte avbokar sin tid i tid. Sen kan det diskuteras om man blir sjuk eller någon i ens närhet har blivit sjuk, men det konstiga är att man blir alltid ”sjuk” 10 minuter innan avtalad tid – är inte det lite märkligt?! Skicka ett sms på natten, hellre det. Jag har som sagt hört och varit med om det mesta och jag börjar fasen tappa respekten för människor.

När det står klart och tydligt att avbokning sker minst 24h innan annars blir kunden debiterad så har det en anledning, det är inte för intet en läkarmottagning eller något annat service-yrke har samma regler!? Sedan när fakturan dimpar ner i brevlådan så är det helt plötsligt mitt fel? JAG ska bli anmäld och jag är girig på pengar? Jo, ni hör rätt – det förvånar mig varje gång. Den jobbiga processen och bråket innan kunden förstår att man kan faktiskt hamna hos Kronofogden om frisörnotan inte blir betald.

Sen det absolut roligaste är när kunden har bråkat färdigt och ställer frågan, ” Kan jag få boka en ny tid?!” – hur är man funtad då? Jag blir både krängt, ledsen och fruktansvärt besviken. Jag lägger ner hela mitt liv, jag tackar nej och avstår så sjukt mycket i mitt liv för mitt jobb. Ibland tackar jag nej till en middag med min pojkvän för att ta en kund. Jag lägger ner ett otroligt arbete på varje kund som sätter sig i stolen, jag försöker svara på varje mail och har alltid svårt att gå på roliga events jag får genom bloggen p.g.a mina kunder.

Jag är inte ute efter att ni ska tycka synd om mig eller jag vill inte heller göra mig själv till ett offer. Men när jag har den fördelen att driva en sådan här stor blogg som den har blivit p.g.a er så vill jag lyfta fram detta och gärna höra både andra frisörer hur ni ser på detta samt hur olika kunder tänker kring sin frisör – och vad en bokad frisörtid betyder för er?! 

elins

  1. Therese skriver:

    Hej!
    Tack för en bra blogg!
    Jobbar själv som frisör och känner verkligen igen
    mig. På vår salong så står det att avboka 24h innan annars debitering. Men så kommer de gångerna då folk inte avbokar i tid och skyller på allt möjligt. Den värsta jag hört är att ”jag ringde igår och prata med din kollega och avboka” vilket jag inte trodde alls på, då vi har ett superbra datasystem med alla bokningar som knappast inte går ”glömma” avboka. Har aldrig skickat ut någon faktura då man blivit ”mesig” när kunden ringt upp. Men efter detta inlägg är de nog dags 🙂

  2. Hej Elin vill bara säga att detta inlägget är bland det bästa jag läst jag är Själv frisör och har egen salong och har självklart problem. Man blir så ledsen och besviken att folk inte respekterar min tid och att dom inte förstår att det finns andra i kö som verkligen vill ha den tiden. TACK för en superbra och inspirerande blogg hoppas ditt tillvägagångssätt på betalning bli en praxis i frisörbranschen. Det skulle om det va möjligt vara superkul att få se vilka färg blandningar du gör men förstår självklart om det bli kluddigt men det skulle vara superkul att se Kram

  3. Jag kan bara hålla med på samtliga punkter!
    Det är inte en ideell verksamhet man driver som frisör. Utan detta är vårat levebröd.
    Om de som jobbar inom exempelvis finans skulle missa ett möte är det ingen som står utan lön de timmarna som blir ”tomma”, men för oss är det en bit av vår lön som ryker, eftersom det oftast inte går att ringa in någon med 10min varsel från återbudslistan.

    Däremot är det klart att saker händer, man är ju mänsklig. Är någon tvärsjuk så självklart så bokas tiden om tycker jag. Det gäller även de få gånger man själv är sjuk, självklart så bokas tiden om och jag brukar även bjuda på en kur/inpackning som plåster på såren för att man behövt boka om tiden.

    Superbra skrivet, jag tycker det är viktigt att detta lyfts fram då många inte ens tänker utifrån vårat perspektiv.

  4. Anna skriver:

    Hej! Älskar verkligen din blog! Du är så duktig. Som frisör känner jag verkligen igen mig i det du skriver! Vissa människor tror verkligen att vi bedriver välgörenhet. Vi är människor, vi kan alla bli sena, sjuka etc. Men jag tror att det du vill belysa är bristen av respekt. Känner ofta att folk inte tycker att frisöryrket är ”seriöst”. Kanske för att det ”bara” handlar om hår? Jag vet inte… Det kan vara allt från kunder som är sena och inte ens ber om ursäkt. Kunder som blir arga när vi är fullbokade. Kunder som inte dyker upp. Kunder som tycker att det är viktigt att svara i mobilen stup i kvarten. Kunder som vill ta rökpauser när man färgar eller slingar deras hår. Kunder som låter deras barn härja runt i salongen och leka med mina saxar. Kunder som tror att vi ska stå och klippa i princip gratis. Listan kan göras lång. ”Skulle folk bete sig såhär respektlöst på en läkartid” brukar jag fråga mig själv ibland? Älskar mitt jobb och de flesta kunder är underbara människor. Men skulle önska lite mer förståelse för frisörer och frisöryrket i största allmänhet!

  5. Maja skriver:

    Jag håller med dig. Sjävklart ska en frisörs tid respekteras, precis som revisorns tid, massörens tid osv. osv.

    Men även min tid! Det har hänt mig vid två tillfällen senaste åren att jag i sista sekund blivit avbokad. En annan gång blev jag inte ens avbokad utan frisören var helt enkelt inte där när jag kom dit. Han påstod att vi hade bokat en helt annan dag, men eftersom vår korrespondens skedde per mail kunde jag lätt visa att det inte var så.

    Jag till frisören ca 1 gång per år och då till lite dyrare frisörer, så min ”hit ratio” när det gäller avbokningar är ganska hög. Min tid är minst lika värdefull och för att kunna komma när frisören har tid att ta emot mig så måste jag avsätta tid och ta ledigt från mitt jobb. Att jag skulle få ersättning för den tid jag förlorar finns ju inte på världskartan.

    Så, jag håller självklart med dig. Men ”it goes both ways”. Det kan ju vara en anledning till att man som kund är lite ovillig att betala om man begått ett misstag och exempelvis glömt bort tiden (eller faktiskt blivit sjuk) är för att man varit med om motsatsen, för jag tror inte att jag är ensam om att ha mina erfarenheter.

Comments are closed.

LOADING..