Bullbak & Smoothie

Ikväll har barnen bakat kanelbullar och jag har gjort smoothies till mig och Anders. Det bästa av två världar. Bullarna var magiska, det finns nästan inget som är så gott. Älskar när man gör dem med mandelmassa, det har jag gjort sedan barnen var små och det är verkligen deras favorit oxå.

ca 40 bullar eller 4 längder

  • 150 g smör eller margarin, rumsvarmt (eller 1½ dl flytande)
  • 5 dl mjölk
  • 50 g (1 pkt) jäst för söta degar
  • 1 dl strösocker eller vit baksirap
  • ½ tsk salt
  • eventuellt 2 tsk stött kardemumma
  • 800 g (ca 1,4 l )

 

Mandelmassaoch kanelfyllning

  • Bred ut 50 g mjukt smör på den kavlade degen
  • Strö på 2 msk strösocker blandat och strö över mald kanel
  • Grovriv 100 g mandelmassa och fördela den över

 

Så här tillagar du receptet (ca 120 minuter):

1. Värm mjölken till 37°C (fingervarmt).

2. Smula ner jästen i en degskål på 3-4 l. Häll över mjölken och rör om. Tillsätt matfettet i bitar, socker eller sirap, salt och eventuell kardemumma.

3. Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått. Skaka inte måttet. Tillsätt mjölet men spar ½ dl till utbakningen.

4. Arbeta degen kraftigt, cirka 5 minuter med maskin eller 10 minuter för hand, tills den känns smidig.

5. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk cirka 30 minuter.

6. Arbeta ner degen med maskin eller knåda den lätt på mjölat bakbord. Dela degen i 4 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka.

7. Rör ihop ingredienserna till valfrifyllning och bred ett tunt lager på kakan. Rulla ihop till en rulle. Fler utbakningsförslag,se förslag längre ner.

8. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Bullar: Skär rullen i 10 delar och lägg dem med snittytan upp i pappersformar eller på plåtar täckta med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk cirka 40 minuter. Värm ugnen till 225-250°C. Pensla och grädda bullarna mitt i ugnen, 5-10 minuter.

Klippta längder: Klipp jack i rullen och lägg en flik till vänster, nästa till höger osv. Låt jäsa under bakduk cirka 30 minuter. Värm ugnen till 200°C. Pensla och grädda längderna i nedre delen av ugnen, cirka 20 minuter.

 

 

Smoothies

I burk med laktosfri kvarg naturell

i näve färsk spenat

riv en cm ingefära

frysta hallon och blåbär

äppelmust

Proteinpulver, jag körde på vaniljsmaken från min egna serie Fit Smart.

Det blir ca 2 höga glas och det är underbart gott!!

  
  
  

  
  

  1. Maria skriver:

    Är smoothie er middag eller bara kvällsfika?

  2. Jenny skriver:

    Kul att du delar med dig så öppet o bilder på barnen. Mysigt!
    Är bullarna till försäljning för fotbollslaget? Är själv där med fix o grilldagar för barnen idrotter.
    Kram

  3. Hej!
    Jag har läst några gånger att du har äpplemust i din smoothie. Varför? Är det för smaken eller är det nyttigt….
    Maddde

  4. Linda skriver:

    Måste säga Charlotte att jag verkligen ser upp till dej. Att läsa din blogg får mej att må bra. Tack för att du är du och att du delar med dej av din vardag.
    Kram Linda

Kommentera inlägget

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..