Veckans träningstips

2015-04-17 10 kommentarer
Träning, hälsa & mat

Annonsen laddas.

När jag var i tonåren började min rygg krångla. Efter ett diskbråck blev det sedan värre och sedan 20-årsåldern lever jag med ständig smärta i olika nivåer varje dag. Jag är utredd till höger och vänster, kan det mesta som finns att veta om ryggsmärta men har efter alla år lärt mig leva med det och acceptera saker som det är. Något som absolut hjälper dock är träning. När jag inte får träna och stärka upp ryggen märks det direkt och jag blir sämre. I bloggen framöver tänker jag ge er lite övningar som jag och min PT tillsammans kommit fram till hjälper mig att hålla smärtan i schack och samtidigt ger bättre välmående.

Tre övningar som gör ländryggssmärtor gott

1. Enarmsrodd med kabel 16 repitioner x 2 (övningen ni ser på bilden nedan).

2. Chins i maskin som ger assist (gör så många repetitioner du orkar och addera en sista på slutet x 2)

3. Crunches, lyft upp både rumpa och överkropp så hela kroppen blir till en liten boll. Målet är att nudda armbågarna med knäna och stanna till där en stund. Eftersom min smärta kommer från att musklerna ständigt är i kramp får jag genom denna övning igång lite blodcirkulation i ländryggen. blodgenomströmning motverkar mjölksyran och kramptillståndet. Gör minst 25 x 3.

Hoppas ni tycker denna typen av inlägg är kul och kommentera om det är något speciellt ni vill att jag ska skriva om gällande träningen! Kram, M

mwork

10 kommentarer

All styrka till dig! Har du testat flex någon gång? Liknar yoga, fast mer ”utsträckande” sas. Jag känner mig som ett gummiband efteråt, gör gott!

TACK för tips. Har själv ryggproblem men tycker inte om att gå till gym då jag hellre är ute och tränar men hittar inte riktigt sättet att träna ryggen ordentligt. Får lära mig att köra dessa ryggövningar även utomhus.

Tack för tips! Har oxå problem m ländryggen och får inte bära tunga saker bl.a. Men hur går det att gå med så höga klackar hela tiden? Min kiropraktor säger att det inte är bra för ryggen?
Hälsning Eva

Nu beundrar jag dig ännu mer Martina! Att du orkar i ditt tempo, med ständigt ont…var rädd om dig och tack för all inspo!

Superbra och intressant inlägg, tack! Mer sådant. Det är så lätt att tro att du och många inom din bransch aldrig har några problem med vare sig träning, livspussel, skönhet, relationer osv. Du ser så fräsch och pigg ut! Med en fantastisk stilkänsla!

Wow! Tack för att du berättade detta! Otroligt inspirerande att veta att någon i din position och hårt arbetande kan leva med smärta och ändå fixa det (för det mesta antar jag, du har säkert jobbiga ryggdagar).

Hur fixar du busy dagar? Vad gör du, förutom träning, för att ta hand om ryggen och smärtan på en daglig basis? Skriv gärna nåt om det, förutom fler smarta träningstips. <3 till dig!

Hej! Tack för en fantastiskt inpirerande blogg! Din stil är fantastisk och orädd i vårt lagom-land! Alltid en härlig tvist i dina outfits. Tack också för träningstips för att stärka rygg, bål mm. En sund själ i sundkropp kan hantera både högklackat och annat svårburet – men kanske bara korta stunder.:0)

Skriv en kommentar