Helsingborgs Dagblad- Betyg 5!!!

Herre min tid, vilka recentioner!!!! Jag är mållös och såååå glad!!

Evita – en gjuten helhet

“På denna scen gör kvällens huvudperson mer än att andas Evita. Charlotte Perrelli är Primadonnan Péron.” Linn Dupont ger Evita högsta betyg.

Bildmaterial

Fred Johanson och Charlotte Perrelli (i mitten) spelar det argentinska presidentparet Juan och Eva Perón när “Evita” sätts upp på Malmö Opera.HD/NST ANDERS MALMBERG

Charlotte Perrelli och Fred Johanson.HD/NST ANDERS MALMBERG

Evita

Text och musik: Tim Rice och Andrew Lloyd Webber

Regi Linus Tunström

Charlotte Perrelli, Lindy Larsson, Fred Johanson, Annica Edstam, David Lundqvist

Malmö opera

Fredag 14 september

Genre: Musikal

Betyg: 5

SCEN. Säg namnet Evita och bilderna av den argentinska ikonen radas upp, en efter en, likt en lusteld på näthinnan. Fattig skådespelerska, förförande lycksökerska, mytomspunnen diktatorfru. Lika berömd och ihågkommen för sina många skepnader som av folkets kluvna känslor inför henne. Älskad och hatad.

I två månader har Charlotte Perrelli arbetat intensivt med att ”andas Evita”. Samtidigt har hon turnerat tvärs igenom hela Sverige med ”Diggiloo”. Och bara några timmar innan premiären bloggade huvudrollsinnehavaren om sin illa tajmade förkylning som satte nerverna i gungning. För den som ställer sig lite frågande till Perrelli iklädd rollen som Evita är det därför omöjligt att inte sitta som på nålar när ridån går upp.

Argentinas presidenthustru Eva Péron har avlidit i cancer. Sorgen brer ut sig som ett täcke över en hel nation. Vi är inte längre i Malmö utan i Buenos Aires där gatorna fylls av sörjande. Men en man, Che (spelad av Lindy Larsson), vägrar att delta i den kollektiva sorgesången. Han tar med oss till mitten av 1930-talet där 15-åriga Eva Duartes hungriga klassresa tar avstamp i kärleksaffärer och social utpressning.

Utan någon som helst antydan till tveksamhet tar Charlotte Perrelli hela operan i besittning från första ton. Glöm schlagersångerskan från Småland. På det stora, rörliga golvet av stampad jord för sig en ny Evita som suddar ut minnesbilden av Madonna i samma roll i 1990-talets Hollywoodfilmatisering.

Trycket i ensemblens sång hissar stämningen i taket. Upp bland kristallkronor och repstegar, klättrar den unga Evita på och förbi människor, mot makten och kärleken, mot överste Juan Péron (Fred Johanson). Och när hans stämma ljuder ut genom salen fryser handlingen för ett ögonblick. Är det ”Fantomen på Operan”? Nej, det är kvällens kraftfullaste röst.

Det två timmar långa politiska kärleksdramat om en av världens mest inflytelserika kvinnor är inte helt och hållet ”a one woman show”. Barytonen Fred Johanson är precis som Charlotte Perrelli klockrent castad för sin roll. Likadant gäller Lindy Larsson som i sin ettrigt charmiga tolkning av Che driver askungesagan ”Evita” framåt, från uppgång till fall.

Regissören Linus Tunström står bakom en helhet så gjuten att Andrew Lloyd Webber skulle vara stolt om han hörde Operaorkesterns 32 musiker behärska varenda ton. Scenografen Maja Ravns råa miljö passar utmärkt med Camilla Thulins kostymer som är en frän tolkning av hur dåtidens mode letar sig in i dagens modehus.

På denna scen gör kvällens huvudperson mer än att andas Evita. Charlotte Perrelli är Primadonnan Péron. Och i mina ögon behöver hon aldrig någonsin dela Evitas största rädsla om att bli bortglömd.

Linn Dupontlinn.dupont@hd.se